Sunday 7 October 2012

Critica si sinceritatea

In ultimul timp nu am mai avut timp sa scriu pe acest blog. Totusi m-am gandit sa scriu azi despre felul in care ne criticam unii pe altii si felul care omitem sa ne criticam si sa fim sinceri din "bun simt". Personal notiunea mea de bun simt e putin diferita cand vine vorba de critica. Mi se pare dovada de bun simt si prietenie sa-mi zica cineva ca sunt maimuta atunci cand gandesc ca o maimuta in loc sa ma minta ca am luat o decizie buna. Si totusi majoritatea persoanelor prefera sa fie inconjurati de persoane care nu le zic ca sufera de bananism atunci cand ei gandesc ca o banana.
Acum ceva timp imi spunea o fata ca ei ii plac filmele de groaza dar uraste filmele horror. Cand am auzit asta i-am spus ca-i proasta. S-a suparat pe mine si n-am mai vorbit de atunci. Eu personal cand sufar de o criza acuta de prostie, prefer sa mi se spuna ca sunt prost. Nu stiu de ce, dar am impresia ca ma ajuta. Daca are un argument logic afirmatia ca sunt prost, de ce sa n-o accept? Daca esti prost si ti se zice imediat asta, ai sansa sa te redresezi. Te educa cineva intr-un fel mai dur, dar eficient. Cand stau sa ma gandesc am doar cativa prieteni care fac asta si cu aia sunt cel mai apropiat.Pe restul nu-i consider prieteni pentru ca nu ma respecta indeajuns incat sa-mi zica adevarul in fata.
Daca e sa te gandesti, ce zic eu acum e considerata nesimtire crasa in ziua de azi. Daca ii spui cuiva ca e prost, esti considerat nesimtit si nu sincer. Totusi sinceritatea e subiectiva. Poti fi sincer in legatura cu intamplari din viata ta, cu parerea ta despre o situatie sau cu parerea ta despre o persoana. In societatea contemporana doar primele doua sunt acceptate. Daca ii spui cuiva "ba esti banana" o sa se supere pe tine ca esti bou si nesimtit. Mi s-a intamplat de foarte multe ori asta. Eu prefer sa fac asta pentru ca asa aflu cu cine merita sa vorbesc. Daca cineva nu e in stare sa accepte adevarul spus verde in fata, nu inteleg de ce mi-as mai pierde eu timpul vorbind cu acea persoana.
Vreau sa fiu explicit. Nu mi se pare sinceritate atunci cand spui despre o persoana ca e proasta, nesimtita sau orice altceva pe la spatele ei. Aia e barfa si e total alta situatie. Totusi cred ca daca s-ar spune adevarul ceva mai des lumea ar reusi sa dea mai usor inainte. Daca la scoala ti s-ar spune "ba esti inapt la matematica" poate n-ar mai fi atatia care sa se duca la facultate de mate-info dupa ce in liceu nu treceau de media 6 la acea materie.
In ziua de azi lumea e obisnuita sa minta in legatura cu calitatile tale. La scoala esti mintit ca "poti mai mult", desi pentru 60 % din aia carora li se zice asta afirmatia e o minciuna nesimtita. Tu te minti singur in fiecare zi ca esti destept, frumos si absolut interesant cand de fapt e foarte posibil ca tu sa fii o persoana plictisitoare si mai putin pregatita in ochii celor din jurul tau.
Eu personal plec de la premiza ca sunt prost pregatit in fiecare zi. De ce? Pentru ca pur si simplu exista mult mai multe dovezi care tin sa confirme aceasta ipoteza decat aceea ca sunt un geniu. Fac asta pentru ca macar tu trebuie sa fii sincer cu tine. Oricum atunci cand iesi pe strada aplici o fatada mai mult sau mai putin apropiata de caracterul tau adevarat.Prefer sa plec de la premiza asta pentru ca ma ajuta sa evoluez si nu neaparat pentru ca e adevarata. Auto-motivarea face minuni uneori si eu nu vad un motiv mai bun de auto-motivare decat acela ca esti prost. Personal cred ca multi nu stiu sa se critice singuri si se multumesc cu ceea ce sunt indiferent ca ei sunt niste boi/vaci.
Critica nu mai e privita la fel. Exista credinta comuna ca "daca ti se zice zilnic ca esti prost o sa ajungi asa" ceea ce e total eronat. Daca ti se zice zilnic ca esti prost si continui sa fii prost ,nu ai ajuns prost pentru ca ti s-a zis. Erai prost de la bun inceput. Critica si sinceritatea ajuta la dezvoltarea personalitatii si nu vad niciun motiv pentru care continuam sa mintim in legatura cu cine suntem sau ce ne reprezinta. Oamenii sunt diferiti si au pareri diferite si n-ar trebui sa ne fie rusine sa fim sinceri in legatura cu asta. E ca si cand mie mi-ar fi rusine sa recunosc ca nu-mi place sa mananc varza. E un lucru care ma distinge de un grup mare de oameni, de ce sa-mi fie rusine cu el? E adevarat ca sa fii prost e ceva mai grav decat sa nu-ti placa un anumit fel de mancare, dar banuiesc ca ati inteles aluzia.
Eu consider ca sa fii sincer cu o persoana si in legatura cu parerea ta despre ea o ajuta sa nu mai faca a doua oara aceleasi greseli pe care le-a facut cu tine si ar trebui apreciata. Ar trebui ca lumea sa invete sa zica lucrurile pe fata. Poate asa n-ar mai avea loc nici toate scandurile alea legate de felul in care ne barfim unii pe altii. E mult mai simplu sa-i zici unei persoane ce crezi despre ea si intotdeauna mult mai elegant decat sa afle de la altcineva.
Indiferent de atitudinea pe care o aveati vis-a-vis de critica si sinceritate pana acum, sper ca acest articol o sa ajute. Va multumesc din nou ca-mi cititi aberatiile. KeePeR

No comments:

Post a Comment